Редактор сайта Rally.ua и член эскпертной группы комитета ралли Павел Скобленко рассуждает о будущем полного привода в Украине.
На даний момент у чемпіонаті України з ралі існують три основних класи – 4WD Open, 2WD Open і 2WD. Останнім часом часто виникають питання, наскільки вони відповідають поточній ситуації в українських ралі. Наприклад, ми вже маємо приклад регулярних виступів екіпажів на техніці WRC, які скеровані виключно до абсолютного заліку окремих ралі та виведені за рамки чемпіонату України (тобто не беруть участі у розподілі позицій за підсумками сезону ні в класах, ні в абсолюті).
Крім того, необхідно врахувати той фактор, що зараз у FIA здійснюється повна перебудова системи класів у ралі, яка повинна завершитися у 2022 році. Тобто матимемо у більшості міжнародних та національних серій «перехідний» період, коли чимала частина команд та екіпажів будуть оновлювати свій технічний парк (масштаб цих оновлень буде в першу чергу залежати від вимог місцевих регламентів). Не виключений варіант, що за певних умов якась кількість ралійної техніки випуску 2010-2020 років може опинитися і в Україні – тому є сенс заздалегідь визначитися, до яких класів скерувати автомобілі тих чи інших міжнародних класів. Бо існує ризик повторення ситуації, яка сталася у 2008 році на Ралі «Чумацький шлях» – тоді через «лазівку» у регламенті ЧУ екіпаж фіна Антона Алена на Fiat Punto Abarth S2000 потрапив до моноприводного класу А7.
У повному приводі маємо широку гаму ралійної техніки, яка суттєво відрізняється як за віком, так і за рівнем підготовки (від Lancia Delta і Subaru Impreza GT до Mini JCW WRC). Навіть якщо скерувати WRC тільки до абсолютного заліку (як це останнім часом роблять у Естонії та Латвії), все одно у рамках поточного дивізіону 4WD Open існує суттєва різниця у рівні підготовки техніки. Варіант збільшення кількості повнопривідних класів (як це зроблено в Литві, де налічуються три таких класи) не є найкращим – у литовському чемпіонаті в кожному з трьох класів для повного приводу протягом сезону набирається від 5 до 9 учасників. Таким чином, у чемпіонаті України нема сенсу «дрібнити» повнопривідний канал на кілька нечисленних дивізіонів.
Можливо, є доцільним встановити для повного приводу свого роду «перехідний» регламент на період 2021-2022 років (або на період 2021-2023 років), який б дозволив за підсумками двох чи трьох сезонів остаточно визначити загальні тенденції в українських ралі та вплив на них поточних європейських тенденцій. Згідно з таким форматом всю техніку 4WD можна скерувати у два заліки – до 4WD Open (з відповідними технічними умовами та обмеженнями) та до абсолюту (все, що виходить за рамки технічного регламенту 4WD Open). На додачу варто було б визначитися з технікою категорії Proto – можливий варіант, що зі збільшенням кількості техніки Rally2/R5 та Rally3 у Польщі та країнах Балтії кілька прототипів можуть «переїхати» до України.
Техніка для дивізіону 4WD Open
- автомобілі класу N4 (як з чинною омологацією, так із такою, що вичерпалася)
- автомобілі класу У4000 (тобто модифікації на основі N4)
- автомобілі Proto, які побудовані на платформі N-групових Mitsubishi Lancer Evo та Subaru Impreza WRX (з використанням двигунів, КПП, диференціалів цих моделей, підготованих для групи N)
Діаметр рестриктора – згідно з вимогами FIA для техніки класу NR4 (максимум 33 мм)
Можливий також варіант скерування до 4WD Open техніки нового класу Rally3 – за своїми параметрами (повний привід, турбомотор об’ємом до 1,62 л, секвентальна КПП, рестриктор 30 мм, потужність до 210 к.с., вага 1210 кг) вона може мати швидкісні характеристики, подібні до поточних автомобілів 4WD Open.
Техніка тільки для абсолютного заліку
- автомобілі категорії WRC (з «паспортним» рестриктором, тобто за вимогами FIA)
- автомобілі класу S2000
- автомобілі класу R5/Rally2
- автомобілі класу R4 (він ж Rally2 Kit)
- автомобілі Proto, побудовані з використанням вузлів від S2000, R4, R5, та з секвентальними КПП
Можливий варіант, за яким буде дозволена перепідготовка техніки 4WD Open під абсолют (наприклад, збільшення рестриктору з 33 мм до 35 мм, тобто кількість «забору» повітря збільшиться на 12,5%, що повинне призвести до зростання потужності та крутного моменту).
Автор © Ралі в Україні
Фото © Олександр Лисовський, Олександр Василюк