Продовжуємо вивчати україно-литовські ралійні взаємовідносини – тепер мова йде про закордонні візити наших спортсменів.
Невблаганна статистика підказує нам, що першим стартом українців в литовському ралі є виступ екіпажу Андрія Александрова та Івана Германа на ралі «Аукштайтія» 2002 року. Це так – але, як кажуть, є нюанс. Справа в тому, що на рік раніше той самий екіпаж взяв участь у латвійському ралі «Курземе», яке одночасно входило до заліку чемпіонатів Європи, Естонії, Латвії та Литви. Який з цих стартів вважати відправною точкою нашої історії – вирішуйте самі; але однозначно те, що «вікно» в балтійське ралі за часів незалежності України відкрив для нас саме Андрій Александров.
Попри те, що до самої своєї загибелі Андрій хоча би раз на рік стартував за кордоном, литовські змагання він більше не відвідував – тож, наступним, хто пішов цим шляхом, став друг та, певною мірою, учень Александрова Ігор Чаповський. Двічі поспіль, в 2008 та 2009 роках, він брав участь у ралі «Сауле» (назва ралі, до речі, є ім’ям богині Сонця в балтійській міфології). На жаль, литовське сонце не було дуже ласкавим до одесита – найкращим його результатом стало сьоме місце в класі N4. Крім цього, Ігор також одного разу стартував в ралі «Аукштайтія», але й там помітного успіху не добився.
Саме в той час серед українських ралістів набуває популярності практика участі в зимових ралі, традиційних для всіх балтійських та скандинавських країн. Найбільшою популярністю користувались латвійська «Сарма» та естонське «Виру»; але українці не оминули увагою й литовське «Вінтер Ралі», яке доволі часто відкривало зимову сесію. Так, в різні роки в цьому змаганні брали участь Дмитро Роткевич, Тарас Кравченко, Юрій Кочмар, Сергій Потійко та Володимир Кондратенко. Якраз останньому належить єдине призове місце в «Вінтер ралі» 2013 року (третій в класі 5) – що цікаво, при цьому штурманом Володимира був Олександр Салюк-молодший!
До речі, саме Кондратенко довгий час залишався єдиним українським пілотом, який провів в Литві не одну-дві гонки – а повний сезон. Шість стартів, чотири фініші, найкращий з яких на четвертому місці в класі – такий підсумок участі Володимира в литовському чемпіонаті на орендованому Renault Clio в 2012 році. Як бачимо, з призовими місцями українці мали певний «напряг» – але через деякий час ситуація радикально змінилась.
Першим з представників повного приводу, хто почав привозити з Литви додому нагороди, став Тарас Кравченко, який посів третє місце в класі N4 за підсумками ралі «Сауле» 2012 року. Зауважимо, що це був перший старт харківського пілота на десятій еволюції Mitsubishi Lancer, а допомагав йому в цьому знаний латвійський спортсмен Андіс Нейкшанс.
За кілька років досягнення Кравченка перевершив одесит Віталій Пушкар, який взяв «срібло» в класі на ралі «300 озер» (знов-таки, на Lancer Evo X). А згодом відчутно покращив статистику виступів своїх співвітчизників Сергій Потійко, який провів в Литві два майже повні сезони – в 2018 (шість стартів) та 2021 (чотири старти). Серед його досягнень – декілька призових місць та навіть одна перемога в класі LARC3 на ралі «Аукштайтія» 2021 року. Відомо, що в планах Сергія було продовження виступів на новому прототипі від команди ProRacing – але через війну ці наміри довелось відкласти.
Але найвищим українським досягненням в литовських змаганнях став, безперечно, минулорічний виступ в чемпіонаті цієї країни Валерія Горбаня. Протягом 2021 року киянин взяв участь у всіх п’яти етапах литовської першості, здобув одну перемогу та три призові фініші – і став за підсумками сезону чемпіоном Литви в заліках AWD та LARC1. Не завадить вчергове нагадати, що після цього Горбань став єдиним українським ралістом, який має в своєму послужному списку чемпіонські титули всіх трьох країн Балтії: Естонії, Латвії та Литви.
Особливою темою нашої розмови є досягнення в литовських змаганнях українських штурманів, які асистували місцевим пілотам. Безперечно, тут першою треба відзначити одеситку Ірину Коломейцеву, яка протягом двох років виступала в екіпажі з Бенедіктасом Ванагасом. Протягом цього часу тандем демонстрував значний прогрес, найвищою точкою якого стало четверте місце в класі на шведському етапі чемпіонату світу. Щодо результатів в литовських змаганнях, то тут кращим результатом Бенаса та Ірини є перемога в ралі «Жямайтія» 2012 року – на жаль, це було останнє ралі, які спортсмени провели разом.
Другим українським штурманом, який відзначився виступами в Литві, є Адріан Афтаназів – протягом сезону-2012 він асистував видатному литовському спортсмену Саулюсу Гірдаускасу. Виступаючи на автомобілі Skoda Fabia WRC, литовсько-український тандем продемонстрував майже ідеальний результат: чотири перемоги в чотирьох гонках та прикрий схід на останньому, п’ятому етапі. Закономірним результатом став чемпіонський титул Афтаназіва, який він додав до аналогічного звання, отриманого в Україні.
Підбиваючи підсумки, зауважимо, що український десант в Литві був кількісно меншим, ніж присутність литовців в Україні – всього статистика свідчить про десятьох наших перших пілотів та двох штурманів в складі інтернаціональних екіпажів. Втім, на рахунку українців – два чемпіонські титули (Афтаназів в 2012, Горбань в 2021), тоді як представник Литви в Україні зробив це лише одного разу (Самуліоніс в 2013). Так чи інакше, всі наведені факти свідчать про те, що взаємовідносини між нашими країнами в сфері автомобільного ралі завжди були – і залишатимуться – двосторонніми та дружніми.
А що ж Салюк-старший? Як не дивно, але попри весь свій багатий досвід, в литовських змаганнях з ралі він дотепер не брав участі жодного разу. Втім, варто пригадати, що свого часу Олександр Петрович виходив на старт багатогодинної кільцевої гонки Omnitel 1000, яка проходила в місті Паланга. Результатом був подіум в класі та четверте місце в абсолютному заліку. Що ж, вже найближчими днями ми дізнаємось, чи буде литовське ралі настільки ж вдалим для нашого легендарного пілота.
Автор © Володимир Некрасов
Фото © Андрій Мацех, Андрій Патраков, Володимир Некрасов, Крістс Андерсонс