Ралійний сезон 2022 року приніс ще більш інтенсивну програму стартів Škoda Fabia Rally2-Kit, причому як на національному, так і на міжнародному рівнях.
Станом на 25 вересня назбиралося вже 14 виступів різних екіпажів на литовських прототипах (з них три на етапах чемпіонату Європи). За цим показником Škoda Fabia Rally2-Kit поступається лише Suzuki Swift R4LLY S іспанської підготовки, на рахунку яких 15 стартів у поточному сезоні (переважно, виступи фірмової команди Suzuki Motor Ibérica на етапах чемпіонатів Іспанії та Європи).
Можна відзначити чимало помітних досягнень на Škoda Fabia Rally2-Kit. По-перше, латвієць Мартіньш Сескс виступив на трьох етапах ERC, двічі фінішував у Топ-10 абсолюту та здобув дві перемоги у заліку ERC Open. По-друге, у чемпіонаті Литви екіпажі на цих автомобілях тричі фінішували у Топ-10 абсолюту (двічі Сергій Потійко з Іваном Мішиним, плюс одне таке досягнення на рахунку литовського дуету Петраса Шяучюнаса й Жільвінаса Юршиса) та здобули три перемоги в заліку групи LARČ3 (дві в українців, одна у литовців).
До цього переліку недавно додався ще виступ на латвійському Rallijsprints Vecpils, де Потійко стартував з новим для себе штурманом – Мішина тимчасово замінив досвідчений естонець Сергій Ларенс, на рахунку якого вже понад шість десятків стартів з різними українськими пілотами (включаючи 18 на етапах чемпіонату світу з Валерієм Горбанем й Олексієм Кікірешко). Найбільших успіхів Ларенс досяг разом з Горбанем – «срібло» у заліку WRC Trophy (2017), чемпіонські титули в чемпіонатах Латвії (2018), Естонії (2018) та Литви (2021).
Зараз сезон остаточно перейшов у фінальну стадію. По-перше, 30 вересня і 1 жовтня відбудеться фінальний раунд чемпіонату Литви, Samsonas Rally Utena, за підсумками якого повинні визначитися призери у заліку групи LARČ3 (техніка N4, Rally2-Kit, Rally3). На цей момент екіпажі на Škoda Fabia Rally2-Kit посідають другу та третю позиції в цій категорії (у Сергія Потійка й Івана Мішина 70 очок, у Петраса Шяучюнаса й Жільвінаса Юршиса 59 пунктів). Оцінку шансів ускладнює той факт, що фінальний раунд має вищий коефіцієнт 1,5 (тобто переможець може здобути 52,5 очки замість звичних 35) – таким чином, на титул у заліку LARČ3 теоретично можуть претендувати відразу п’ять екіпажів, які розташувалися в інтервалі від 93 до 52 очок!
По-друге, фініш литовської першості фактично стане останньою підготовкою перед черговим великим міжнародним виступом ProRacing – литовська команда запланувала старт Сергія Потійка й Івана Мішина на фінальному етапі чемпіонаті Європи, RallyRACC Catalunya - Costa Daurada (20-22 жовтня). Таким чином, в українського екіпажу є можливість помірятися силами з головними фаворитами категорії ERC Open – екіпажами фірмової команди Suzuki Motor Ibérica (андоррця Хоана Віньєса й іспанця Альберто Монаррі).
Нинішні досягнення Škoda Fabia Rally2-Kit змусили повернутися до питання, про яке вже встигли забути за останні пару років – які подальші перспективи цієї категорії ралійних автомобілів? На жаль, на міжнародному рівні в них небагато можливостей – зараз передбачений лише один окремий залік ERC Open (і то за умови, що новий промоутер збереже його в чемпіонаті Європи 2023 року). Якщо ж надалі виступати в одній заліковій групі зі потужнішою технікою R5/Rally2, то фініш у Топ-10 абсолюту буде стелею можливостей R4/Rally2-Kit – доведено результатами Мартіньша Сескса на цьогорічних етапах ERC. Тим більше, зараз у FIA вже активно просувають у «нішу» між моноприводом і R5/Rally2 техніку нового класу Rally3 (який вже став і дешевшим, і популярнішим за R4/Rally2-Kit).
А от у національних чемпіонатах може бути цікаво – особливо за умови, що у національних серіях остаточно скерують техніку Rally2-Kit до однієї категорії з автомобілями N4 та «посиленими» версіями на їх базі. Перші кроки в цьому напрямі вже зроблені – наприклад, в Литві (LARČ3 з технікою N4, Rally2-Kit, Rally3) і Латвії (LRČ3 з аналогічними вимогами). Щось подібне спостерігається у чемпіонаті Фінляндії, де в групі SM2 вже об’єднали щонайменше три види ралійної техніки – «серійні» N4, прототипи N5 і Rally2-Kit. Якраз за таких обставин цілком може сформуватися певний попит на машини R4/Rally2-Kit – щоб вони почасти замінили стрімко «вимираючу» техніку категорії Production (вона ж N4).
Варто відзначити ще одну цікаву подію, яка відбулася кілька тижнів тому, на початку вересня. Якщо раніше проект ProRacing носив назву R4 Škoda , то зараз він був стрімко перейменований на R4 Litus. І вже на Rally Elektrėnai (п’ятий етап чемпіонату Литви, 9-10 вересня) на борту Škoda Fabia Rally2-Kit Сергія Потійка з’явився великий логотип R4 Litus. Складається враження, що литовська компанія вирішила не заганяти себе в «рамки причетності» до якоїсь однієї марки (тобто Škoda) – і вже планує найближчим часом готувати ралійні прототипи на базі автомобілів інших виробників.
Отже, цікаво, чи побачимо ми нову техніку від R4 Litus і на основі яких саме моделей? Бо можливих варіантів вистачає – наприклад Ford Fiesta, Peugeot 208, Opel Corsa, Renault Clio (якщо всі ці моделі вже є у класі Rally4, то чому б не підготувати на їх основі також R4/Rally2-Kit)… А якщо добре пофантазувати, то можна уявити ще оригінальний проект литовської Toyota GR Yaris Rally2-Kit! Такі різноманітні прототипи цілком можуть отримати певний попит як у «рідній» Литві, так і в Латвії (завдяки недавнім успіхам Мартіньша Сескса на європейських трасах) з Фінляндією (місцевий неодноразовий чемпіон Теему Асунмаа минулого року брав активну участь у тестах і розвитку нинішньої Škoda Fabia Rally2-Kit).
Автор © Павло Скобленко
Фото © Facebook (R4 Litus)