Відомо, що одною з найголовніших проблем українських спортсменів є великі розміри нашої країни. Якщо, наприклад, в Литві чи Латвії відстань між місцями проведення змагань сягатиме максимум 300 км, то українським екіпажам часто-густо доводиться проїжджати понад 1000 км тільки в один бік. Це, звичайно ж, суттєво збільшує логістичні витрати, від чого страждають, перш за все, молоді спортсмени-початківці.
Але якщо уважно подивитись на ті дисципліни автоспорту, які, за загальною думкою, має пройти новачок на шляху до професійного автоспорту, то з’ясується, що на Заході України вони представлені майже без винятку. Майже – оскільки виняток є, і це кільцеві перегони. На жаль, в країні існує єдина постійно діюча кільцева траса, автодром «Чайка»; знаходиться цей об’єкт в Києві, тож бажаючі стартувати в кільці змушені в будь-якому разі їхати до столиці. В решті випадків той, хто хоче долучитись до спорту на Західній Україні, має для цього безліч можливостей.
Картинг
Широко відомим є факт, що спорт починається з картингу. Безумовно, стаціонарних трас рівня тієї ж таки «Чайки» на Заході немає; але спробувати себе в цій дисципліні цілком можливо. Досить регулярно проходять картингові змагання в Кам’янці-Подільському, з вересня почала працювати картингова школа на оновленій трасі в Тернополі, багато років функціонує луцький спортивний клуб «Волинь Карт», активну діяльність веде стрийська команда «Стрий Карт». Не можна не помітити діяльність львівського СРК «Апекс», яке пропонує бажаючим як закриту картингову трасу в холодну пору року, так і відкритий картодром, який штучно створюється навесні на території стадіону «Арена Львів».
Слалом
Фактично, наступною сходинкою після картингу, є ще одна з базових дисциплін автомобільного спору – автослалом. Західна Україна в цьому аспекті суттєво випереджає деякі інші регіони країни, оскільки має власну чемпіонську серію зі слалому, яка стабільно проводиться вже понад сім років. Її переможцями та призерами в різні роки були такі відомі спортсмени, як Сергій Геращенко, Сергій Дишкант, Ігор Фальчук, Ярослав Кадученко, Олена Бабич, Юхим Важеєвський та інші. Етапи серії проходять в Івано-Франківську, Львові, Нововолинську, Кам’янці-Подільському, Тернополі, Хмельницькому та інших, великих та малих містах.
Важливо те, що регламентом серії передбачена участь в окремих заліках як спортивних, підготовлених автомобілів, так і серійних машин без жодних доробок. Власне, це дає можливість вийти на старт будь-якому бажаючому водієві – а саме з цього починається шлях в професійний автоспорт.
Гірські перегони
Через зрозумілі причини Захід України є, так би мовити, колискою та домівкою гірських перегонів. Взагалі, лише двічі етап чемпіонату України з цього виду спорту проводився не в Карпатах – це було 2001 року в Києві та 2010 року в Криму. Ужоцький, Верецький, Кривопільський перевали, Шурдин та Німчич – ці назви давно стали відомими на всю країну саме через те, що приймали в себе гірські перегони. До того ж, в гірських перегонах, як і в слаломі, вже два роки дозволяють виступати так званим «аматорам», тобто спортсменам-початківцям на звичайних серійних автомобілях. Таким чином, ми можемо називати гірські перегонки останньою сходинкою перед тим, як перейти до кола «профі».
Крос
За великим рахунком, автомобільний крос – це різновид кільцевих перегонів, адже заїзди тут проходять по замкненій трасі, а стартують учасники групами (на відміну від слалому, «гори» та ралі, де старти відбуваються по одному). Єдина відмінність: в кросі траси не асфальтні, а грунтові. Одна з таких трас є й на Західній Україні, а саме в Чернівцях. Крім того, що тут регулярно проходять змагання чемпіонату України з автомобільного кросу, трасу також можна використовувати для тестів або тренувань (а одного разу на ній навіть проводили супер-спеціальну ділянку великого «Александров Ралі»).
Ралі
З точки зору найскладнішої з дисциплін автомобільного спорту – ралі, – Західна Україна є справжньою Меккою. Завдяки природному ландшафту та рельєфу Карпати та Прикарпаття можуть надати спортсменам можливість не тільки для змагань, але й для плідних тренувань – адже саме тут, за думкою багатьох професіоналів, знаходяться кращі українські дороги (з точки зору автоспорту). Не дивно, що задля участі в ралі «Галіція», «Буковина», «Трембіта», «Ворота України», «Александров Ралі», «Стара Фортеця» на Західну Україну приїздили екіпажі не тільки з різних куточків України, але й з-за кордону. Щодо місцевих спортсменів-початківців, то для них існує своя, локальна національна ралійна серія «Кубок Карпат».
Таким чином, ми бачимо, що будь-яка людина, яка мешкає на Заході України та має бажання спробувати себе в автомобільному спорті, має чітку та зрозумілу дорогу, де кожний крок можна робити, фактично не залишаючи рідного краю. Почати з картингу, далі здобути навичок керування автомобілем в слаломі, звикнути до швидкості в гірських перегонах і, зрештою стартувати в ралі – ось майже готовий шаблон, яким може керуватись будь-який бажаючий. Звичайно ж, є безліч деталей та дрібниць – але про них розповісти в одному матеріалі, на жаль, не вийде…
Фото © Володимир Некрасов, Олексій Горбенко, Євген Хитрук, «Апекс», «Автоцентр»