Ні для кого не є секретом, що Чумацький Шлях – найстарше ралі незалежної України, яке почали проводити аж в 1994 році. Кожного року це змагання незмінно входило до календаря чемпіонату України з ралі – аж допоки віроломне вторгнення росії на нашу землю не поставило на паузу саме проведення цього турніру. Втім, навіть попри це ми пам’ятаємо про видатний ювілей херсонського змагання – і хочемо, користуючись нагодою, пригадати деякі рекорди, встановлені його учасниками протягом цих тридцяти років.
1 – Найбільша кількість стартів
Рекордсменом з цього показника серед перших пілотів є багаторазовий чемпіон України Олександр Салюк-молодший. Цікаво, що Сашина кар’єра як ралійного пілота почалась саме в Херсоні, на Ралі Чумацький Шлях 1998 року – і з цього моменту він виходив на старт даного ралі 18 разів! Що ж до штурманів, то найчастіше «ковтав херсонський пісок» одесит Володимир Щербаков – з 1994 по 2020 роки він 17 разів диктував тут стенограму дев’ятьом різним пілотам.
2 – Найстарший учасник
Обидва рекордсмени в цій категорії – місцеві спортсмени. Найстаршим пілотом, що будь-коли виходив на старт Чумацького Шляху, став в 2018 році В’ячеслав Котляр, якому в той момент виповнилось 63 роки 5 місяців та 28 днів. Відмітимо при цьому, що стартував він на тій самій Toyota Celica з правим кермом, на якій і дебютував в Херсоні в 1996 році! Серед штурманів найстаршим учасником «шляху» був і залишається Леонід Капелюшний, якому на момент старту в 1997 році виповнилось 59 років, 7 місяців та 24 дні.
3 – Наймолодший учасник
В 2015 році Владислав Середенко ще не мав права керувати автомобілем – але для участі в ралі обдарованому юніору оформили спеціальний дозвіл. Саме так було встановлено рекорд серед наймолодших пілотів-учасників Ралі Чумацький Шлях: 15 років та 3 місяці рівно. Ще молодшим є рекодсмен серед ко-драйверів – ним в 2010 році став Артем Хорольський, якому на момент старту в Херсоні було 15 років 1 місяць та 16 днів.
4 – Найбільша кількість виграних СД
Нічого дивного немає в тому, що рекорд для перших пілотів в цій номінації також належить Олександрові Салюку-молодшому. Перші роки, виступаючи на моноприводі, Саша, звісно ж, до перемог на СД не діставався – але, пересівши на повний привід, почав штампувати їх, наче той конвейєр. В підсумку на рахунку киянина рівно 50 виграних в Херсоні спецділянок – на 5 більше, ніж у Василя Ростоцького. А от рекордсменом серед штурманів є якраз ко-драйвер Ростоцького Віктор Балін, який фіксував кращий час на херсонських СД 33 рази.
5 – Найбільша кількість виграних СД в одному ралі
Звісно ж, цей показник напряму залежить не тільки від швидкості конкретного екіпажу, але й від кількості спецділянок в маршруті певного ралі. Виграти 100% СД протягом гонки вдавалось, наприклад, тому ж Салюку, який в 2014 році взяв всі 8 допів з 8; але абсолютний рекорд тут належить одночасно двом тандемам. Валерій Разумовський та Вадим Мордовін показали кращий час на 14-ти спецділянках в 2001 році, а Василь Ростоцький з Віктором Баліним виграли стільки ж допів в 1998-му.
6 – Найстарший переможець на СД
На «кількісний» рекорд молодшого Салюка «якісно» відповів його батько, Олександр Салюк-старший, який в 2005 році виграв чотири спецділянки Ралі Чумацький Шлях у віці 50 років 8 місяців та 27 днів. Цікаво, що штурманський рекорд в цій номінації належить ко-драйверу, який в різні роки поїздив з обома Салюками – мова про Євгена Червоненка, який записав на свій рахунок перемогу на СД у віці 54 роки 6 місяців та 23 дні. Звісно ж, за кермом в цей момент був… хто ж, як не Салюк-молодший!
7 – Наймолодший переможець на СД
Це, безперечно, найсумніший з рекордів – адже він належить юному Олексію Долоту, який виграв свою першу СД в Херсоні у віці 18 років 11 місяців та 24 днів. Відбулось це в 2015 році – а майже рівно за рік по тому талановитого спортсмена не стало… Що ж до «наймолодшого» рекорду серед штурманів, то він вже майже чверть сторіччя належить Юрію Ростоцькому, якому під час гонки 2000 року було 19 років та 9 днів.
8 – Найбільша кількість перемог в абсолюті
Тут, само собою, і гадати не треба – цей рекорд серед пілотів також належить Олександрові Салюку-молодшому. Ралі Чумацький Шлях підкорялось титулованому спортсмену аж 6 разів, що на два рази більше, ніж його найближчим переслідувачам, Валерію Горбаню та Василю Ростоцькому. Але оскільки Саша досить часто змінював штурманів, рекордсменом серед ко-драйверів є інший киянин, Євген Леонов, який вигравав «шлях» з Володимиром Петренком (двічі) та Валерієм Горбанем.
9 – Найстарший переможець гонки
Власне, переможці в цій номінації повністю співпадають з рекордсменами серед переможців на СД – це Олександр Салюк-старший (2005 рік) та Євген Червоненко (2014 рік). Чи може бути їхні рекорди побито? Звісно ж, так: якщо, наприклад, після війни відроджене Ралі Чумацький Шлях виграють, скажімо, Валерій Горбань з Сергієм Ларенсом. Або – чому б не помріяти? – і той самий Олександр Салюк-старший з Леонідом Косянчуком!
10 – Наймолодший переможець гонки
Єдина номінація, рекордсменом в якій не є українець – адже наймолодшим переможцем Ралі Чумацький Шлях-2008 у віці 25 років, 4 місяців та 30 днів став фінський спортсмен Антон Ален, син легендарного Маркку Алена. Історія про те, яким чином він опинився в Херсоні, надто довга (втім, молоді вболівальники можуть ознайомитись з нею в наших публікаціях того часу). Додамо на закінчення, що наймолодшим штурманом-переможцем «шляху» також є син іншого видатного пілота, вже згадуваний нами Юрій Ростоцький.
Бонус – Найуспішніший автомобіль
Згідно статистики, яку традиційно надає нам всесвітній ралі-портал eWRC, майже всі рекорди Ралі Чумацький Шлях належать бренду Mitsubishi. На його рахунку 19 перемог в абсолюті (половина з них належить моделі Lancer Evo IX) та 176 виграних спецділянок (60 – на рахунку «дев’ятої еволюції»). Єдине, в чому Mitsubishi не має переваги – це масовість. В цьому компоненті пальму першості утримає, звісно ж, бренд Lada, і зокрема модель 2108 – вона виходила на старт Ралі Чумацький Шлях 183 рази (290 в тоталі для всієї ВАЗівської продукції).
Фото © Лариса Міщанчук, Володимир Васинчук, Євген Канаш, Юрій Панін, Сергій Холодило