Напередодні очікуваного старту Олександра Салюка та Юлії Єфімової в Литві цікаво пригадати історію ралійних взаємовідносин наших країн – адже вона доволі давня та яскрава.
Не враховуючи змагання, які мали місце до створення незалежної Української держави, перший зафіксований старт литовського пілота в українському ралі відбувся 18 жовтня 1997 року. Цими першопрохідниками були Гвідіюс Репшис та Артурас Вірантас, які взяли участь в ралі «Чумацький Шлях» на екзотичній навіть для тих часів Audi 80. Фактично, саме цей день є офіційною датою початку україно-литовських ралійних стосунків.
Протягом наступних десяти років присутність іноземних спортсменів в Україні була вкрай низькою – так, в контексті нашої розмови варто пригадати хіба що візит Роландаса Зуєваса на ралі «Столиця» 2003 року. Але ситуація різко змінилась з відродженням ралі «Ялта», яке на довгі роки стало своєрідною Меккою як для українських ралістів, так і для багатьох спортсменів зі Східної Європи. І якщо в першому виданні відновленої «Ялти» (2005 рік) взяв участь лише один литовський екіпаж, то вже наступного року таких було аж шість! Зазначимо, що це й досі лишається рекордом по кількості представників Литви в одному українському змаганні – найближче підібралось ралі «Фортеця» 2019 року, де стартували п’ятеро екіпажів з жовто-зелено-червоними прапорцями.
Попри відсутність в литовському чемпіонаті асфальтових етапів, балтійці щиро полюбили «Ялту» – за період з 2005 по 2013 роки лише двічі (2010 та 2012) кримське ралі проходило без представників цієї країни. Найбільшим ентузіастом виявився Арунас Вайчюнас, який відвідав аж чотири «Ялти» (всі – на Subaru Impreza STi). Не дивно, що саме йому й належить найвище досягнення серед всіх литовських учасників цього ралі – шосте місце в абсолютному заліку ралі «Ялта» 2006 року. Єдиним, хто зміг повторити це, став Даріус Вілімас – він також став шостим в абсолюті «Ялти»-2007, але керував при цьому монопривідним Renault Clio R3.
Серед інших візитів литовських спортсменів до України в ті роки слід відзначити також епізодичні появи таких майстрів, як Даріус Бесявічюс та Вітаутас Швядас. На рахунку Бесявічюса – чудове четверте місце в абсолютному заліку ралі «Київська Русь» 2011 року; щодо Швядаса, то його виступ міг би бути ще кращим – адже вже на першій спецділянці «Александров Ралі» 2012 року Швядас показав другий результат в абсолюті з-поміж 51 учасника! На жаль, наступного дня Вітаутас зійшов з траси – але навіть попри це враження від його їзди лишилось в українських вболівальників надовго.
Варто зазначити, що литовські спортсмени брали участь не тільки в етапах чемпіонату України, але й в змаганнях Кубку Лиманів. Найбільш помітним серед таких прикладів може вважатись участь екіпажу Ірмантаса Жукаускаса та Паулюса Самуліоніса в повному сезоні «лиманів» зразку 2013 року. Захищаючи кольори української команди 482 Rally, литовці виграли один з етапів, ще тричі фінішували на подіумі і в підсумку посіли призові місця в заліку класу Р7 (Жукаускас – друге, Самуліоніс – перше). Фактично, це єдиний випадок участі литовського тандему у всіх 100% змагань будь-якої української ралійної серії протягом року.
З початком першого російського вторгнення в Україну в 2014 році візити іноземних екіпажів до нас на деякий час припинились – і відновились лише на початку 2018 року, коли в ралі «Галіція» взяли участь одразу троє литовських пілотів. Цікава деталь: для одного з них це був взагалі перший старт в професійній ралійній кар’єрі. І хто би ви думали, цей спортсмен? Не повірите: організатор нинішнього ралі «Вісагінас» Аурімас Ейдзюнас – за запрошенням якого, власне, в цьому змаганні стартуватиме Олександр Салюк!
З того часу вже жоден чемпіонат України не обходився без учасників з Литви. Відзначимо серед них, зокрема, Владаса Юркевічюса (переконлива перемога в класі на ралі «Столиця» 2019 року) та Довіласа Чютеле (три старти в ЧУ-2021, в ході яких пілот просто вражав своєю швидкістю). Але найбільших успіхів досягнув, звичайно ж, Кароліс Кайріс – на його рахунку п’ять стартів в Україні, серед яких два подіуми в абсолюті ралі «Столиця» (2020 рік) та «Галіція» (2021 рік). На даний час ці призові місця є найвищим досягненням для будь-кого з литовських пілотів в українських ралійних змаганнях.
Загалом за всі роки незалежності в тих чи інших українських ралійних гонках взяли участь 26 перших пілотів з Литви, на рахунку яких 45 стартів. Звичайно ж, цікаво – а як виглядає статистика виступів українців в литовських змаганнях? Про це – в продовженні нашого дослідження.
Автор © Володимир Некрасов
Фото © Євген Олейніков, Володимир Некрасов, Лариса Міщанчук, Сергій Холодило, Олексій Горбенко