Кілька років тому спостерігався чималий спалах інтересу до оновленої концепції категорії R4 Kit, яку пізніше під час реформи структури ралійних класів перейменували на Rally2-Kit. Проект R4/Rally2-Kit у загальних рисах становив собою суттєво «спрощену» та дешевшу версію популярних R5 – з максимальною уніфікацією вузлів (універсальний двигун потужністю 260-265 к.с. на базі 1,6-літрового турбомотора Prince engine від PSA, п’ятиступенева коробка передач і диференціали Sadev).
Найголовніша особливість цієї концепції – ралійну техніку R4/Rally2-Kit можна підготувати на основі машини будь-якої марки/моделі, без зайвого клопоту з обов’язковою міжнародною омологацією конкретної моделі (як це прийнято в інших класах). Завдяки цьому на ралійних трасах уже встигли з’явилися прототипи на базі таких моделей, як Toyota Etios, Suzuki Swift, Fiat MR 500X, Dacia Sandero, Audi A1, Mini Cooper S, Mazda 2… Попередній розрахунок був на те, що автомобілі нової категорії з часом замінять численні «серійні» (але вже зняті з виробництва) Mitsubishi Lancer Evo та Subaru Impreza WRX, які стрімко втрачали свої позиції на міжнародній арені. Фактично, R4/Rally2-Kit повинні були стати «проміжною ланкою» між топовою повнопривідною технікою (R5/Rally2, WRC, Rally1) і моноприводом.
На жаль, процес впровадження R4/Rally2-Kit почав гальмувати зі самого старту. Спочатку компанія ORECA (офіційний постачальник технічних компонентів для побудови автомобілів цієї категорії) більше ніж на рік запізнилася з отриманням потрібної омологації FIA. Згодом виявилося, що дуже складно зайти на ралійний ринок, перенасичений технікою R5/Rally2… До того додалися численні прорахунки FIA, яка не встигла вчасно відреагувати на подібні зміни та запропонувати потенційним учасникам відповідні заліки на міжнародному рівні – лише з чималим запізненням автомобілі R4/Rally2-Kit були скеровані до категорії ERC2 (спочатку призначену виключно для техніки категорії Production N4).
Не дивно, що цікавість потенційних учасників і вболівальників стала швидко знижуватися – це суттєво відбилося на попиті на таку техніку. Про поточний стан справ яскраво свідчить той факт, що протягом 2018-2022 років ORECA та низка приватних команд підготували всього лише 24 екземпляри R4/Rally2-Kit, з яких шість (тобто чверть) все ще стоять у гаражах – це просто мізерні цифри у порівнянні з категорією R5/Rally2, де протягом 2013-2022 років випродукували понад півтори тисячі машин!
Однак нещодавно тема R4/Rally2-Kit знову опинилася в центрі уваги вболівальників (в першу чергу, з України та країн Балтії) – коли литовська команда ProRacing рік тому підготувала відразу два прототипи Škoda Fabia Rally2-Kit, а її основним екіпажем став український дует Сергія Потійка й Івана Мішина. Нагадаємо, що цей екіпаж у 2018 році на Mitsubishi Lancer Evo X брав активну участь у балтійських ралі та здобув нагороди у чемпіонаті Литви в заліковій групі LARČ2 (клас N4) – Потійко став бронзовим призером серед пілотів, Мішин у штурманському заліку завоював «срібло». Торік український дует повернувся на балтійські траси, де почав активно опановувати новий для себе автомобіль Škoda Fabia Rally2-Kit (п’ять стартів в Литві та Естонії, які принесли два подіуми на литовських міні-ралі та ралі спринтах), а завершив сезон на Rally Islas Canarias, етапі чемпіонату Європи.
Саме на Канарах відбулася велика міжнародна прем’єра литовської Škoda Fabia Rally2-Kit – на тутешніх трасах стартували відразу два автомобілі, з українським (Потійко-Мішин) й угорським (Ерді-Чоко) екіпажами. Попри прикрі інциденти (Тібор Ерді вже на СД1 потрапив в аварію та продовжив виступ за допомогою SupeRally, Сергій Потійко вилетів на фінальній СД), балтійські прототипи показали непогані результати – Ерді виграв три допи у заліку ERC2, Потійко претендував на четверту позицію у своїй категорії.
Фото © Facebook (R4 Litus)