Війна поставила на паузу майже весь український автоспорт – але «майже» не означає «повністю».
Свого часу ми вже розповідали про одного українського спортсмена, який досить успішно бере участь в ралійних змаганнях по той бік Атлантичного океану – маємо на увазі повного тезку одного з наших чемпіонів, Олександра Козлова. Сьогодні у нас в гостях ще один етнічний українець, який є учасником топової американської ралійної серії ARA – Клім Федофф. І нам вдвічі приємніше, що зустріч відбулась після дуже успішного виступу Кліма на етапі New England Forest Rally в середині липня, де він посів перше місце в своєму класі та 4-те в загальному заліку! І це при тому, що поруч з ним їхали такі топ-зірки американського та світового ралі як Кен Блок та Тревіс Пастрана.
«Ралі в Україні»: Клім, дуже приємно познайомитись. Ми вдячні, що ти відгукнувся і погодився з нами трохи поспілкуватись – і, перш за все, вітаємо тебе та твою команду з прекрасним результатом.
Клім Федофф: О, так, дякую. Це було несподівано навіть для нас самих. Одна з найбільш швидкісних гонок цього сезону, і, скажу чесно, що я взагалі не мав досвіду таких швидких трас. До того ж, все ускладнювалось довжелезними переїздами між допами, але все вийшло і я дуже задоволений результатом.
«Ралі в Україні»: Нам, звичайно, хотілось би почути твою історію. Як так сталось, що ти стартуєш в ралі в США під українським прапором? Що тебе пов’язує з Україною?
Клім Федофф: Я народився і зростав у Харкові. Коли мені було 13 років, ми разом з мамою переїхали в Штати – і от вже 27 років, як я живу тут. Але коли постало питання, під яким прапором брати участь у змаганнях, я не вагався ні хвилини.
Так, звичайно за 27 років я вже став американцем, але все одно відчуваю себе українцем і дуже переймаюсь усім, що зараз відбувається в Україні – перш за все, війною, розв’язаною Росією проти моєї рідної країни. Чесно кажучи, в перші дні початку активної фази війни не міг знайти собі місце, збирався навіть зірватись, летіти туди, взяти якогось буса та вивозити людей (в мене батько й досі мешкає в Харкові). Звичайно ж, я слідкую за ситуацією в Україні.
«Ралі в Україні»: Дякуємо за твою позицію та підтримку. Ми так само всі були в шоці, але народ одразу згуртувався – зокрема, й ралійна спільнота також встала на захист країни. І все ж таки, повернемось до ралі. Розкажи, будь ласка, як взагалі побудовані ралійні змагання в Штатах? Який чемпіонат (серія) є основним, а які – більш другорядними чи регіональними?
Клім Федофф: ARA (American Rally Association) – це основна серія, чемпіонат Сполучених Штатів; також є регіональні гонки під егідою цієї асоціації. Крім того, є ще серія NASA (National Auto Sport Association) – більш простіші змагання, з меншими та легшими трасами. Я сам колись починав саме з гонок цієї серії.
«Ралі в Україні»: Доречі, а як ти прийшов в ралі? Наскільки ми розуміємо, ця дисципліна не настільки популярна в штатах, як, наприклад, перегони NASCAR.
Клім Федофф: О, так, звичайно. Ралі набагато менш розвинуто, ніж інші автоперегони, і через те набагато менше можливостей отримати гарних спонсорів та бюджет на участь. Можна порівняти з тим самим соккером – хоча навіть соккер більш розвинутий в нашій країні. Фактично в чемпіонаті ARA є Кен Блок з бюджетом (наприклад, його машина коштує більше ніж 1,5 млн фунтів) та хлопці з Subaru. Усі інші або орендують машини на пару гонок чи на сезон, або просто бізнесмени, які обрали собі ралі в якості хобі.
«Ралі в Україні»: Чимось схоже на ситуацію в чемпіонаті України, де майже всі беруть участь за власний рахунок, а про рекламні бюджети можна тільки мріяти.
Клім Федофф: А в ралі я прийшов можна сказати давно. Ще починаючи з 2001 року, я був постійно поруч з ралі, якщо можна так сказати. Мої друзі мають бізнес, та надають в оренду ралійні автівки, будують та обслуговують машини. Тож я постійно їм допомагав чим міг, переймав досвід, навчався – і так, поступово, спробувавши стартувати на якихось маленьких змаганнях, на чужих машинах, дійшов рішення будувати свою машину.
Вибір одразу впав на Evolution, оскільки я дуже люблю цю модель та вважаю її найкращою у своєму класі. Вже в 2013 чи 2014 році машина була побудована, але вільного часу більше не стало, тому приймав участь досить періодично і завжди в якихось регіональних серіях чи турнірах. І от минулого року прийняв для себе рішення все ж таки спробувати свої сили і стартувати в ARA.
«Ралі в Україні»: Розкажи трохи детальніше про сам чемпіонат ARA і про те, як взагалі влаштований ралійний процес.
Клім Федофф: Чемпіонат ARA – дуже цікавий, але проходить фактично на всій території країни, що дуже ускладнює процес участі та кардинально збільшує бюджети. Наприклад, на наступну гонку нам їхати 1300 міль в один бік. Сам процес мало чим відрізняється від інших країн. Змагання зазвичай тривають 2 дні, ним передують ознайомлення, де так само не можна використовувати бойову машину.
Але, на відміну від України, тут на ознайомлення дають вже готову стенограму і ти сам обираєш, чи писати власні замітки з нуля чи просто редагувати підготовлену «стінку». Ми раніше завжди писали з нуля, але останнім часом використовуємо ту, що надають організатори, оскільки банально не встигаємо проїхати ознайомлення двічі (записати, перевірити).
Також, наприклад, механікам заборонено взагалі під час змагання знаходитись на спеціальних ділянках…
«Ралі в Україні»: Цікаво... А чому? Знаходили запасні колеса по кущах?)
Клім Федофф: Саме так. Бували навіть випадки, коли з неба падали «інтеркулєри» для Субару (насправді з гелікоптера), тому за цим слідкують дуже пильно. Ну а в цілому процес той самий. Ознайомлення, сервіс парк, змагальна частина, знаки, судді – все у відповідності до вимог FIA.
«Ралі в Україні»: Розкажи ще трохи про свою машину.
Клім Федофф: Mitsubishi Lancer Evolution 9-ї генерації, на стандартному моторі. Кулачкова коробка зі звичайним механізмом вибору. Підвіска Ohlins, нічого специфічного, простий, надійний ралійний автомобіль.
«Ралі в Україні»: Ще цікаво було би дізнатись про твоїх штурманів. Бачимо, що змінюєш ти їх доволі часто.
Клім Федофф: Так стається випадково. Наприклад, мого попереднього штурмана Метью Джеймса в мене, можна сказати, увели (сміється). При цьому увів не аби хто, а сам Кен Блок, забравши Метта штурманом до своєї доньки (15-річна Ліа Блок також виступає в ралійному чемпіонаті ARA на автомобілі Ford Fiesta R2T – прим. ред.). Але я, насправді, дуже радий за нього. Ми класно попрацювали разом. Зараз зі мною в команді Андрес Ромеро, і він також є частиною нашої великої команди-родини. Мені дуже комфортно з ним працювати і я задоволений нашої роботою.
«Ралі в Україні»: Ну і, звичайно, хотіли б розпитати про твої плани на майбутнє.
Клім Федофф: Чесно кажучи, на початку сезону великих планів я собі не будував, все ж таки ралі в мене – це хоббі, а крім нього є основний бізнес, який забирає майже весь час, родина. Але після результату, який ми показали на Forest Rally та на попередніх етапах, все ж таки вирішили їхати далі сезон та намагатись боротись за очки.
«Ралі в Україні»: Що ж, тоді побажаємо тобі успіхів та обов’язково вийдемо на зв’язок через деякий час. Знай, що відтепер в тебе стане ще більше вболівальників в Україні!
Клім Федофф: Дякую, до зустрічі!
Автор © Валерій Терещенко
Фото © David Cosseboom, Klim Fedoff